ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ για ΠΑΙΔΙΑ

ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΩΪ, 11.30 π.μ – 12.30 π.μ.

ΕΝΑΡΞΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Η «τέχνη» της Μουσικοκινητικής αγωγής, είναι μία «νέα τέχνη» η οποία χρησιμοποιείται τα τελευταία χρόνια και απευθύνεται σε παιδιά κάθε ηλικίας, ακόμα και σε ενήλικες! Κύριο χαρακτηριστικό της είναι ο συνδυασμός της μουσικής και της κίνησης!

ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΗ εισαγωγή της μουσικής αγωγής στις προσχολικές και πρωτοσχολικές ηλικίες των παιδιών, αποτελεί το πρώτο βήμα για την έμπρακτη αισθητική αγωγή του παιδιού. Το ευαισθητοποιεί ως προς τη μουσική και το βοηθά να έρθει σε επαφή με βασικές αρχές, όπως ο ρυθμός, η κίνηση, ο χορός, το τραγούδι, η μελωδία, το τονικό ύψος, κλπ.

Μέσα από τη διασκέδαση και την ευχαρίστηση που αντλούν τα παιδιά από τη μουσική, η ευαισθησία που αναπτύσσεται σε αυτά και η πειθαρχία που αποκτούν από τη συμμετοχή τους στις μουσικές δραστηριότητες, έχουν ως αποτέλεσμα να τα βοηθήσουν να μεγαλώσουν περισσότερο ευτυχισμένα, περισσότερο ώριμα και έτοιμα να πράξουν το ρόλο τους στην κοινωνία.

ΒΑΣΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ:

Στόχος της μουσικοκινητικής αγωγής, είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κόσμο της μουσικής, μέσα από ένα παιδαγωγικό, καινούριο, ευχάριστο, δημιουργικό τρόπο. Να αναπτύξουν τις μουσικές ικανότητες τους, να αναγνωρίσουν τις κινητικές ικανότητες του σώματός τους, να κοινωνικοποιηθούν, να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους και να ενταχθούν στο κοινωνικό σύνολο. Όλα αυτά επιτυγχάνονται μέσα από μουσικές και κινητικές δραστηριότητες, οι οποίες περιλαμβάνουν τα βασικά στοιχεία της  μουσικοκινητικής αγωγής: τη φωνή, το τραγούδι, την κίνηση, τη χρήση μουσικών οργάνων, την ελεύθερη-αυτοσχέδια γραφή της μουσικής, τη μουσική ακρόαση, τα μουσικά παιχνίδια – παραμύθια, τις ρυθμικές και μελωδικές επενδύσεις, τη μίμηση και τη δραματοποίηση.

Μέσα από τα μουσικά παιχνίδια και την απαγγελία μουσικών παραμυθιών, τα παιδιά μπορούν να μάθουν τις βασικές έννοιες της μουσικής:

  • Να γνωρίσουν τις νότες (μουσική σημειογραφία), να αυτοσχεδιάσουν στη γραφή της μουσικής και να μάθουν τα πρώτα ρυθμικά σχήματα με τη χρήση αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων (οργανογνωσία – κατασκευή). Η προτίμηση στα κρουστά όργανα είναι εύλογη, αφού δίνεται ιδιαίτερη σημασία στο ρυθμό. Είναι πάντα προσαρμοσμένα στις ανάγκες των παιδιών και μαθαίνουν παράλληλα την πειθαρχεία της εκτέλεσης, αλλά και τη χαρά του αποτελέσματος.
  • Να γνωρίσουν τον πολιτισμό της χώρας τους άλλα και άλλων πολιτισμών και κουλτούρων, μέσα από τις μουσικές ακροάσεις και το τραγούδι (εκμάθηση και ακρόαση διαφόρων ειδών μουσικής της Ελλάδας – ρεμπέτικο, δημοτικό, λαϊκό, ροκ, έντεχνο αλλά και από άλλες χώρες) έχοντας ως στόχο την επαφή με τα πολιτισμικά στοιχεία των διαφόρων λαών.
  • Μέσω της μίμησης, της εξερεύνησης και του αυτοσχεδιασμού να εξασκήσουν τις κινητικές τους ικανότητες (γνωρίζουν τη φύση και τις εποχές της, μέσα από την κίνηση και τη μίμηση – μίμηση του αέρα, των δέντρων, των πουλιών, του χειμώνα, της άνοιξης κλπ). Με την κίνηση τα παιδιά βιώνουν το ρυθμό και τη μουσική. Ο λόγος τα βοηθά να νιώσουν το φυσικό ρυθμό της γλώσσας και να τον εναρμονίσουν με το ρυθμό που έχουν μέσα τους.

Η μουσική σε συνδυασμό με την κίνηση, γεννά πολύπλευρες δημιουργικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα τα παιδιά να αγαπούν τη μουσική και να μαθαίνουν να δημιουργούν μέσα από αυτήν. Έτσι τους δίνεται η δυνατότητα μέσα από την συγκεκριμένη μέθοδο, η οποία έχει παιδαγωγικό και κοινωνικό χαρακτήρα, να εκφραστούν ελεύθερα, να χαλαρώσουν να εκτονωθούν, να αναπτύξουν την ομαδικότητα και τη συνεργατικότητα μεταξύ τους και να εξασκήσουν τη φαντασία τους.

Η ύλη της μουσικοκινητικής αγωγής δεν είναι συγκεκριμένη, σύμφωνα και με τον εμπνευστή της Carl Orff. Υπάρχει βέβαια μία κατεύθυνση και μέθοδος, όπως προαναφέρθηκε, αλλά από εκεί και πέρα η πρωτοβουλία αφήνεται στον διδάσκοντα, ο οποίος πρέπει να είναι ευέλικτος και να προσαρμόζεται συνεχώς στις ανάγκες της ομάδας του, είτε αυτή αποτελείται από παιδιά, είτε από ενήλικες. Σε συνεργασία λοιπόν με την ομάδα του, διαμορφώνει την ύλη και το πλάνο του μαθήματος κάθε φορά.

Σύμφωνα με τον Carl Orff, «ο ρυθμός είναι η ίδια η ζωή και όλες οι λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος έχουν ρυθμό». Το μικρό παιδί έχει το ρυθμό μέσα του και αρκεί να ακούσει απλά λίγο μουσική και αμέσως θα αρχίσει να λικνίζεται. Τι συμβαίνει όμως όταν μεγαλώνει και αρχίζει να χάνει αυτόν το ρυθμό; Δυστυχώς σε όλους τους ενήλικες, το άγχος της κοινωνίας και των προβλημάτων, φέρει ως αποτέλεσμα να κλείνονται στον εαυτό τους, να «σφίγγονται» ώστε να αντιμετωπίσουν τις δύσκολες καταστάσεις και να ξεχνούν να νιώσουν ελεύθεροι. Η μουσικοκινητική αγωγή στις μεγαλύτερες ηλικίες, στοχεύει σε αυτή την απελευθέρωση του ρυθμού που από τη φύση τους υπάρχει μέσα τους. Οι μουσικές δραστηριότητες που συνδυάζουν τη μουσική με την κίνηση, σκοπό έχουν:

  • τη γνωριμία με το σώμα και τις κινητικές ικανότητες
  • την καλλιέργεια του ρυθμού (παίξιμο μουσικών οργάνων – μελωδικών και κρουστών – κατασκευή – εκμάθηση ρυθμικών μοτίβων μέσα από μουσικές ακροάσεις)
  • τη γνωριμία με τις βασικές αρχές της μουσικής (εκμάθηση μουσικής σημειογραφίας μέσω μουσικών παιχνιδιών – παραμυθιών)
  • την κίνηση – μίμηση – αυτοσχεδιασμό και ελεύθερη έκφραση
  • την καλλιέργεια της φωνής (τραγούδι)
  • την καλλιέργεια της ομαδικότητας και της συνεργασίας (ομαδικές δραστηριότητες – παιχνίδια)
  • Το μάθημα της μουσικοκινητικής αγωγής για τους ενήλικες αποτελεί μία αποφυγή από την καθημερινότητα, που σκοπό έχει, ο κάθε ενήλικας να μπορεί να πειραματιστεί, να εκφραστεί, να αυτοσχεδιάσει δημιουργικά, μέσα από το συνδυασμό της μουσικής και της κίνησης. Ακόμα η μουσικοκινητική αγωγή χρησιμοποιείται ευρέως σε παιδιά και ενήλικες, με ειδικές ανάγκες, ως θεραπευτικό μέσο με εκπληκτικά αποτελέσματα.

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑ: ΣΩΤΗΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ

Η Σωτηρία Οικονομοπούλου, είναι απόφοιτος του τμήματος «Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής», της Σχολή Μουσικής Τεχνολογίας, του Τ.Ε.Ι. ΗΠΕΙΡΟΥ. Αποφοίτησε το 2011, με μουσική ειδίκευση ακορντεόν. Από το 2009, διδάσκει κλασικό πιάνο, ακορντεόν και θεωρία Δυτικής μουσικής σε ωδεία και σχολές του Δήμου Μεγαρέων και συμμετέχει σε διάφορες μουσικές εκδηλώσεις. Το 2011, συνεργάζεται για πρώτη φορά με τη  «Μουσική σχολή Μεγάρων» του κ. Σπύρου Παπανικόλα και δημιουργεί το τμήμα μουσικοκινητικής προπαιδείας σε προσχολική ηλικία.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s